Onze cultuur doet ertoe!

Onze cultuur doet ertoe!

Algemeen directeur Henk Kippersluis:
‘De zachte kant van Het ConsultancyHuis doet ertoe’

Consultants van Het ConsultancyHuis, gevestigd op Schiphol-Rijk, komen al jarenlang bij klanten over de vloer om ICT-diensten te verlenen. Toch is het niet de ICT zelf die hen drijft om succesvol te zijn. “Onze intrinsieke drijfveren gaan vooral over onze klanten en hun missies”, vertelt algemeen directeur Henk Kippersluis. “Over hun business en hun markten. ICT is ‘slechts’ een instrument, een hulpmiddel om bedrijven te helpen bij hun strategie en operatie. En ja, het vertalen van een missie in een technologische oplossing… daar weten wij wel raad mee.”

Bij Het ConsultancyHuis werken ICT-consultants, ontwikkelaars, testers en projectmanagers die korter of langer gedetacheerd zijn bij opdrachtgevers in onder meer de telecomsector, de energiebranche en bij waterbedrijven. In 2017 bestaat
Het ConsultancyHuis tien jaar.

Tien jaar vooruit kijken
In het afgelopen decennium groeide het bedrijf – dwars door de financiële crisis heen – van tien naar vijftig medewerkers. “Of dat te maken heeft met simpelweg goed werk leveren? Absoluut. Maar het komt ook door onze instelling”, verzekert Henk Kippersluis. “We mikken niet op winst op de korte termijn. Dat hebben we nooit gedaan. Je zult bij ons geen maatregelen zien om nóg meer uit een medewerker te persen om het financiële jaarresultaat op te krikken. Toen we begonnen met Het ConsultancyHuis hebben we onszelf afgevraagd: wat voor onderneming willen we opbouwen? Wat willen we zijn? Waar worden we met z’n allen gelukkig van? Voor ons zit de basis voor succesvol én plezierig werken in vier facetten: eerlijkheid, openheid, gelijkheid en redelijkheid. Die hebben op zichzelf niks met ICT te maken, maar wel álles met hoe we dagelijks met elkaar en met klanten omgaan.”

Oprecht betrokken bij de klant
De vier basiselementen geven vorm aan hoe Het ConsultancyHuis zaken doet. “Oprecht, zonder verborgen agenda’s en met oog voor de omstandigheden. We zijn wars van iets doen ‘omdat het zo op papier staat’. We beseffen namelijk dat onze klanten zijn omgeven door dynamiek en dat in- of externe ontwikkelingen zelfs de prachtigste plannen zomaar kunnen doorkruisen. Als dat gebeurt, gaan we daar niet halsstarrig mee om, integendeel. Dan bewegen we mee. Dat is ook de reden dat we regelmatig adviseren over zaken die niet direct in ons eigen belang zijn. ICT gaat bij ons niet over ICT zelf. Het gaat over het bedienen van de klant zodat die goed geholpen is. We bouwen aan een lange termijn-relatie, zowel met onze medewerkers als met onze klanten.”

Talenten de vrije loop laten
Tientallen opdrachtgevers kunnen bouwen op de hoogopgeleide consultants van
Het ConsultancyHuis. De consultants zelf kunnen op hun beurt rekenen op tal van faciliteiten om in hun expertise door te groeien. Een diversiteit aan opleidingen en trainingen staat tot hun beschikking om hun talenten de vrije loop te laten. Daarnaast heeft elke individuele medewerker een coach die ondersteuning biedt bij persoonlijke ontwikkeling. “Omdat de ‘zachte kant’ er ook toe doet”, legt Henk Kippersluis uit. “Je manier van communiceren, je gedrag, je valkuilen of sterke punten… Ze zijn allemaal van invloed op je dagelijkse werk. Daarin inzicht krijgen, is goed voor je eigen ontwikkeling. Maar ook voor de relatie met klanten. Die krijgen zelfbewuste consultants over de vloer waarmee het prettig samenwerken is. En die dankzij hun sociale antenne haarfijn in de smiezen hebben hoe ze hun opdrachtgever kunnen helpen.”

Verbondenheid
Hoe betrokken de consultants van Het ConsultancyHuis zich ook voelen bij hun klanten, hun band met hun basis op Schiphol-Rijk blijft innig. Henk Kippersluis is er blij mee. “Je ziet dat collega’s elkaar opzoeken. Elkaars projectplannen tegen het licht houden. Met elkaar overleggen: ‘Hoe zou jij dat aanpakken?’ We zijn daardoor een hechte club. De klant? Die weet dat er achter ‘zijn’ consultant een compleet bedrijf staat. Onze opdrachtgevers kunnen in het geheel varen op Het ConsultancyHuis.”