Innoveren met Lean Startup

Innoveren met Lean Startup

Door Joeri Schardam, Agile Coach bij Het ConsultancyHuis

“Innovatie is een puur creatief proces.” “Disruptieve innovatie is alleen voor kleine startups, niet voor corporates.” “De voortgang van innovatie is niet in metrics te vangen.” Zomaar wat quotes van de werkvloer. Maar als bijvoorbeeld Lean en Agile wel schaalbaar en meetbaar zijn, waarom zou innoveren als een startup dat dan niet zijn? Samen met collega Matthijs de Groot ging ik naar de Lean Startup Summit in Berlijn. En daar bleek dat ik niet de enige ben die met deze gedachte worstelt… en dat het weldegelijk mogelijk is!

Ondernemingen moeten innoveren. Niet alleen om te kunnen groeien of zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie. Maar ook om op de klantwens te kunnen inspelen en nieuw talent aan te trekken. Want, te oordelen naar het aantal boeken en websites dat er aandacht aan besteedt, innovatie is niet alleen nodig, maar ook erg ‘hot’. Tijdens de Lean Startup Summit hebben we mensen van verschillende ondernemingen gesproken over de uitdagingen die samengaan met innovatie. Kleine bedrijfjes die iets met koolzuur in bier doen of een briljant idee voor een app hebben. Maar ook grote corporates als Bayer en Bosch, die innovatie zien als dé manier om klaar voor de toekomst te zijn… en te blijven. Stuk voor stuk inspirerende sessies, waaruit naar voren kwam dat de Lean Startup manier uiterst succesvol is. Mits de organisatie er goed mee omgaat. Wat is goed? Lees vooral verder.

Innoveren in het wilde weg is gedoemd te mislukken. Een structuur voor innovatie moet aanwezig zijn. Een structuur waarbij de innovatie los staat van de core business. Want één ding is duidelijk: “the core always wins”. Maar niet helemaal los uiteraard. De innovatie dient wel aan te sluiten op de strategie. Door middel van een Innovation Board en een Innovation Portfolio bijvoorbeeld. Een brug die innovatie verbindt met de core business, zonder deze rechtstreeks te beïnvloeden.

Voor velen begint innovatie met een briljant idee. Vanuit het perspectief van een bestaande onderneming is het echter veel logischer om vanuit een strategisch probleem te vertrekken en daarbij ideeën te genereren die tot een mogelijke oplossing zullen leiden. Dit is niet zo moeilijk als het klinkt. Met bestaande en veelgebruikte technieken als SIT (Systematic Inventive Thinking), Design Thinking (Design Sprints) en Agile/Lean technieken zijn ideegeneratie, klantafstemming en experimenteren gestructureerd te bewerkstelligen.

En als een experiment faalt, laten we dan vooral stoppen met te verklaren dat “we er toch iets van geleerd hebben”. Nee, vooraf stellen we een hypothese op en ontwerpen we kwantificeerbare tests die de hypothese kunnen valideren. We passen ons idee, het businessmodel of de risico inschatting aan, als de hypotheses daar aanleiding toe geven. En de resultaten van dit proces worden visueel weergegeven, zodat keuzes eenvoudiger te maken zijn.

Deze werkwijze sluit perfect aan op bestaande Agile/Lean praktijken. Ook past het prima bij ondernemingen die in hun strategie problemen geïdentificeerd hebben en klaar voor de toekomst willen zijn. Wij zijn inmiddels erg enthousiast en zijn dit meteen in praktijk gaan toepassen. Volgend jaar, tijdens de volgende Summit, willen wij onze ervaringen daar delen. Kan je niet zolang wachten? Of wil je weten wat Lean Startup voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact op met Joeri Schardam van Het ConsultancyHuis, e-mail: joeri.schardam@hetconsultancyhuis.nl  telefoon: +31 (0)6 19 95 92 47.