Kennis delen in coronatijd? Natuurlijk kan dat!

Het ConsultancyHuis kennisdelen in coronatijd

Kennis delen in coronatijd? Natuurlijk kan dat!

Het nieuwe coronavirus houdt flink huis in de wereld. De impact ervan op onze manier van werken is enorm. In enkele maanden tijd is ‘ondernemen’ fundamenteel veranderd. Het contact met klanten verloopt alleen nog telefonisch of online. Medewerkers werken thuis, op afstand van elkaar. Evenementen zijn geannuleerd. Relatiebijeenkomsten afgezegd en kennisbijeenkomsten geannuleerd. Het is crisis!

We werken massaal op afstand

Toch blijken we ook heel flexibel te zijn met z’n allen. Want crisis of niet, veel organisaties zien de business gewoon doorgaan. Op een andere manier, met nieuwe normen en met nieuwe vormen van samenwerken. Veel kleinere bedrijven zegden de huur van hun kantoorpandje op. Zij werken nu volledig digitaal. Ook grote ondernemingen roeren zich. Al vrij vroeg in de pandemie overwogen onder meer Mondelez en Barclays een permanente verschuiving naar thuiswerken. Inmiddels zijn daar talloze bedrijven bijgekomen. Met het faciliteren van thuiswerken, besparen ze op huisvestingskosten. Bovendien laten verschillende onderzoeken zien dat medewerkers thuis zelfs productiever zijn.

Het ConsultancyHuis kennisdelen in coronatijd

Investeren dus. Ook in kennisdeling

Deze tendensen tonen aan dat werken op afstand alles in zich heeft een blijvend fenomeen te worden. Ook na de pandemie. Maar hoe zit het dan met de ‘extra’s’? Met kennisdeling bijvoorbeeld? Kennis is immers een belangrijke bron van waarde. Maar… kennis creëert alleen waarde als je het deelt. Goed nieuws: ook dat kan op afstand. Maar je moet er wel in willen investeren.

Kennis delen op digitale platformen

Bij Het ConsultancyHuis doen we dat. Vóór de pandemie hoorden kennisdelingssessies er voor ons al bij. Afgelopen voorjaar realiseerden we ons dat we, ook in tijden van Covid-19, kennis moesten blijven delen. Daarom hebben we de transitie ingezet naar kennis delen via digitale platformen. De resultaten mogen er zijn: de opkomst is gestegen naar gemiddeld negentig procent, de bereidheid om te spreken groeide en we hebben ons kennisdelingsschema uitgebreid en geïntensiveerd.

Tip: probeer uit en ontdek

We zijn niet de enigen. We zien online webinars en andere online vormen van kennisoverdracht als paddenstoelen uit de grond komen. Ook post-pandemie zullen ze blijven bestaan, vermoed ik. Want de (economische) voordelen zijn legio. De kosten zijn laag, de opkomst is vaak hoger en iedereen met een internetverbinding kan meedoen. De persoonlijke interactie die we ‘live’ zo koesterden, begint ook online steeds beter vorm te krijgen. Wel anders dan we gewend zijn. Maar dankzij allerlei nieuwe toepassingen in digitale platformen kunnen ze nog steeds ‘persoonlijk’ en ‘interactief’ zijn. Mijn tip voor online kennisdeling: probeer uit, ontdek en omarm de technologie. Vandaag de dag hangt het duurzame succes van je onderneming of je project ervan af. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en of je het nu wil of niet: ze wachten op niemand.

Meer weten over online kennisdelen? Of van gedachten willen wisselen over dit onderwerp? Neem contact op met Mouloud Marmouch.